Cik maksā lidmašīna?

Pievienots

Lidmašīnas un aviotransports ir viens no galvenajiem tālu gabalu pārvietošanās veidiem un gan aviokompānijas gan arī lidmašīnu ražotāji ir vieni no lielākajiem un bagātākajiem uzņēmumiem pasaulē. Bet cik tad īsti maksā lidmašīna un cik ar to būtu jānolido, lai tā atmaksātos?

Lidmašīnas ir ļoti daudz un dažādas sākot no mazām divvietīgām lidmašīnām personālai lietošanai vai arī privātajām reaktīvajām lidmašīnām līdz lieliem gaisa kuģiem ar reaktīvajiem dzinējiem, kas ir nepieciešami lai pārvadātu simtiem pasažieru vienlaicīgi. Lidmašīnu cenas mēdz variēt sākot no aptuveni 10 tūkstošiem Eiro par mazām propelleru lidmašīnām līdz pat 300 miljoniem Eiro par lielajiem gaisa kuģiem un pat vēl daudz vairāk par lidmašīnām, kas tiek lietotas militāriem nolūkiem. Tās lidmašīnas, ko aviokompānijas ikdienā izmanto pasažieru pārvadājumiem maksā aptuveni no 60 miljoniem līdz pat šiem 300 miljoniem Eiro un tāpēc arī bieži vien aviokompānijas meklē dažādus veidus, kā nodrošināt šo lidaparātu financēšanu sākot no investīciju piesaistes līdz kredītu ņemšanai. Un šie kredīti nav nekādi ātrie kredīti dažu simtu Eiro apmērā, tie ir kredīti pat vairāku miljardu Eiro apmērā, kas parasti tiek izmantoti, lai iegādātos jaunus lidaparātus, ko pēc tam var izmantot vairākus gadu desmitus. Aviokompānijas izmanto dažādas metodes lai iegūtu savas lidmašīnas, un bieži vien šie lidaparāti nemaz nepieder viņiem un tie pieder kādai kompānijai, kas šīs lidmašīnas izīrē par noteiktu maksu, tādā veidā papildus vēl nopelnot uz šiem īres pakalpojumiem. Bet, protams, ka arī aviokompānijas kas savus lidaparātus vēlas izmantot ilgtermiņā parasti cenšas to vienā vai otrā veidā nopirkt, jo tad lidaparāta darbības mūža ilgumā šī cena vairākas reizes atmaksāsies.

Lidaparātu izgatavošana noteikti nav no tiem vieglākajiem procesiem un pasaulē ir tikai dažas lielās aviokompānijas, kas tad arī ražo visus galvenos lidaparātu veidus. Lielākās kompānijas no šīm katru gadu apgroza vairāk kā 60 miljardus ASV dolāru un tās ir ievērojamas naudas summas ņemot vērā, ka lidaparāta darbības laiks tiek lēsts līdz pat 30 gadiem, un jaunus lidaparātus parasti nemaz tik bieži kompānijas neiegādājas.

Lai masveidā varētu ražot lidaparātu kompānijām ir nepieciešams tos sākumā izdomāt un izplānot, tad ir jāveido prototipi un tikai pēc tam var sākt ražošanu. Lidmašīnas ir ļoti sarežģītas, jo jau tagad kompjuteri var lielākoties vadīt lidaparātu paši par sevi un pilots ir nepieciešams tikai situācijās, kad ir slikta redzamība vai arī kāda tehniska ķibele. Un visa šī tehnika, kas lidmašīnās ir iebūvēta maksā ļoti lielu naudu, kas tad arī uzskrūvē kopējo lidaparāta cenu. Kā arī protams ir nepieciešams darbaspēks, kas tad visu saliek kopā un visi materiāli un visu mazo detaļu izgatavošana. Ja automašīnām un citiem transportlīdzekļiem liela daļa no to izveides norit ar robotiem, tad lidmašīnām tas vēl notiek lielākoties ar cilvēka darbaspēku, kas tad arī ir tajās dārgākais, jo cilvēkiem katru mēnesi ir jāmaksā lielas algas.